Estricto´s Hundliv

Direktlänk till inlägg 17 november 2011

Mina killar

Av Anki - 17 november 2011 23:43

Dags att redogöra om killarna i mitt liv. Dom som tar all plats, all min tid, alla mina tankar.

(Förutom mina söner då, som har den självklara platsen i mitt hjärta tillsammans med min dotter).


Beck är den lugna fina lite osäkra försiktiga killen, han den som har svårast att "bli av med" minnesbilder.

Blir han skrämd av någonting, en tunna, en takfläkt eller vad som, den "rädslan" "osäkerheten" sitter i länge.


Medans Chessi min tös blir hon skrämd, kollar hon in det som skrämde henne & så e det det.

Inget mer med det.

Cross e likadan.


Så är inte Beck. 
Han är den lugna, trygga, försiktiga killen.

Med Beck gäller det att ta det hela med varsam hand fram, annars backar han & det är omöjligt att "nå" han i det igen på ett tag. Gäller i allra högsta grad träningen med, vill han inte så gör han Inte det. 


Cross, han är raka motsatsen - en Alfahanne i allra högsta grad.
Han är tuff, han är stark, han är frammåt, han har driv, han har stark karaktär, stor vakt & skyddsinstinkt, vid 1 tillfälle fläg han på mig & högg mig rejält, vi fick en rejäl fight där. Noll tolerans mot hans agerande.


Han backade, jag vann kampen....DÅ.
Beck skulle aldrig Aldrig sätta sig upp emot mig.
Men försvara mig i ett trängt läge skulle han absolut göra.

(Det vet vi av erfarenhet). (Definitivt Cross med)


Cross & jag håller på att arbeta ihop oss i ett team, vi är fortfarande "Ny" för varann, allt är fortfarande nytt för han & mig, mest för honom.


Ska ta en incident med dessa herrar som ett litet exempel.


Beck tar en pinne - jag säger - loss, han släpper inte, jag säger Tydligt LOSS, han släpper.

Beröm & utbyteshandel. (Väldigt viktigt).


Cross utmanade mig häromdagen, tog en pinne & tittade med skarp blick på mig, hans hållning, hans kroppsspråk sa tydligt "Dont´t touch" Jag tog fatt i pinnen, han stirrade på mig & strök öronen bakåt, svansen åkte upp stelt på honom.


Jag såg att det skulle bli en "fight" igen. Antog utmaningen & greppade hårt i pinnen & sa loss, han vägrade, jag sa till skarpt LOOOOS. Han vägrade & började morra.

Jag släppte inte PINNEN, jag höll upp den så mycket jag orkade & Cross VÄGRADE släppa.


Nu gällde det för mig att INTE ge mig. Jag höll & jag höll, fick mjölksyra i armarna & höll kvar pinnen lika högt, på ren jävla ilska & vägrade ge mig.

Till sist efter ca 10-12 minuter & med domnade armar började han släppa, jag tog pinnen & gick.

Jag hade vunnit! Jag gick några meter, platsade Cross & berömde han & gav tillbaka pinnen.


1 gång till med samma incident dagen efter, fast nu gav han sig efter ca 5 min & jag vann den med.

Då fick han utbyteshandel meddetsamma, Frolic & beröm & pinnen tillbaka.


Detta är en av de StoRa skillnaderna på dessa Herrar.

Cross vill hela tiden klättra & testa gränser, Beck e nöjd där han är.


Bägge dessa Schäferherrar kommer att Lära mig massor, gissar på Cross mest.

Dom är varandras motsatser, som dag & natt eller som A & Ö.


Men jag Älskar dom av hela mitt inre, inte en dag utan dessa killar jag vill ha. Aldrig!


En ska dämpas & en ska byggas upp. Jag tar det som min uppgift, på fullaste allvar.


Chessi är min livsglada energirika tik, hon är så full av energi & livsglädje så det bara Lyser om henne.

Snäll,trevlig,följsam (oftast) & med stort behov av min närhet, vill ligga tätt tätt intill mig, kela & mysa är det bästa hon vet.

En fantastisk tik.


Jag har 3 fina fina hundar, 2 schäferkillar & en fin schäfertik.


Mitt liv är så innehållsrikt med mina 3 underbara barn & med 3 underbara hundar!


Ville bara göra en redogörelse om mina hundar & lite om deras "Individer".


Mer specifikt om hundarna kommer med tiden, dom som jag utvecklas Konstant!




Med all min kärlek till er därute, var ni än befinner er!

//

Anki.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anki - 15 april 2013 10:44

Igen.....Ja, jag har varit Ganska Nöjd med bloggplatsen, men ändå Inte.Så nu testar jag Blogg.se och ser om jag kan få till den Blogg jag vill ha med de funktioner jag vill ha.Så min Nya Blogg Hittar Ni Här.www.teamschakiras.blogg.se   Så kopiera...

Av Anki - 5 april 2013 00:14

Igår var vi på Onsdagsträningen i Burlöv & tränade lite Lydnad.Morris är den som tränas just nu.Beck kan inte vara med pga höften & ryggen & Jola pga löp, så det är Morris som får mycket egentid nu.Morris klagar inte, han ser ut att Njuta av all "Ege...

Av Anki - 28 mars 2013 23:26

Mys & Mys det finns det deliga meningar.Jag tycker det är Påskmys på Hög nivå att fira Påsken md min yngste son Mathias, även om vi bara är hemma i Skåne, tittar på Tv, spelar, går på Bio etc. Helst hade Mathias & jag velat vara i fjällen uppe...

Av Anki - 28 mars 2013 11:29

Ja, det har Morris. En evinnerligt tur att han är så högt älskad som han är.Annars hade det varit läge att knöla ihop han & skicka han som flaskpost till Afghanistan.... Å andra sidan så kanske det är Afghanistan som har tur??Dom har ju nog med ...

Av Anki - 28 mars 2013 02:08

Sov länge för en gångs skull. Oj, så skönt det var att få sova ut.Hade bokat tvättstugan så idag tvättades alla hundhanddukar, filtar & hundtäcken.Skönt när det är gjort.Sandra kom förbi & sen åkte vi iväg till Burlövs brukshundklubb & tränade lite m...

Ovido - Quiz & Flashcards